Trudno znaleźć jedną dobrą odpowiedź na pytanie, która technologia wykonywania nawierzchni jest lepsza – betonowa, czy asfaltowa. Igor Ruttmar, prezes TPA, zauważa, że obie z nich mają swoje należyte miejsce, jednak wciąż brakuje racjonalnego porównania wad i zalet obu technologii.
Którą technologię wybrać?
– Asfalt jest idealnym materiałem na drogi, ale z betonu też można zrobić dobre i trwałe trasy. Teraz powstają długowieczne nawierzchnie asfaltowe, które dorównują betonowym trwałością. Beton ma znacznie większą sztywność, a nawierzchnie asfaltowe są bardziej elastyczne, dostosowują się do podłoża. Te cechy to jednocześnie zaleta i wada obu technologii, ale trwałości obu technologii są porównywalne – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes TPA.
Igor Ruttmar dodaje, że trudno jest tę trwałość obliczeniową porównywać, ponieważ każda technologia posiada inną metodologię obliczeniową, które uwzględnia różne współczynniki bezpieczeństwa, inne cechy eksploatacyjne oraz inny sposób degradacji.
Asfalt i beton uczą się od siebie
– Te technologie od dawna rywalizują ze sobą. Patrząc na ich wady i zalety czynione są próby udoskonalania obu technologii. Paradoksalnie jedna uczy się od drugiej. Dzięki temu obserwujemy rozwój technologiczny. Nawierzchnie asfaltowe próbują dorównać trwałością, wynikającą z mniejszej sztywności a betonowe komfortem jazdy i bezpieczeństwem ruchu – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” szef TPA.
Dodaje, że ważne są też aspekty ekologiczne, a beton wypada gorzej w recyklingu. – Nawierzchnię taką trzeba rozbić i zużyć tylko jako kruszywo, cement pozostaje utracony, z kolei asfalt można kilkakrotnie rozgrzewać, przetwarzać i ponownie wykorzystywać – tłumaczy Igor Ruttmar.
Brak racjonalnego głosu
Prezes TPA podkreśla, że wciąż słychać ekstremalne głosy, a niektóre stwierdzenia są jego zdaniem przesadnie uogólniające. – Uciekamy do przejaskrawionych stwierdzeń, żeby pokazać tylko wady jednej nawierzchni i zalety drugiej. W mojej opinii brakuje inżynierskiego podejścia w tym porównaniu, takiego racjonalnego spojrzenia i rzetelnego porównania, gdyż te dotychczasowe nie są obiektywne – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Igor Ruttmar.
– W mojej ocenie istnieje równowaga między wadami i zaletami nawierzchni betonowych i asfaltowych, i należy je stosować w zależności od sytuacji. Jedna i druga technologia żyją w symbiozie, a my powinniśmy korzystać z ich zalet – dodaje.
Igor Ruttmar podkreśla, że każdy zamawiający ma prawo sam wybrać technologię, dlatego nie ma żadnej ogólnej reguły, która z nich jest lepsza. – Jest to wybór wieloaspektowy. W tej chwili jest opcja wyboru i od warunków kontraktu zależy dobór technologii, a wykonawcy mogą proponować i pokazywać korzyści dla zamawiającego – oznajmia prezes TPA.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.