Partner serwisu
Drogi i autostrady

Beton vs. asfalt: Brak rzetelnego porównania technologii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Beton vs. asfalt: Brak rzetelnego porównania technologii
fot. TPA
Trudno znaleźć jedną dobrą odpowiedź na pytanie, która technologia wykonywania nawierzchni jest lepsza – betonowa, czy asfaltowa. Igor Ruttmar, prezes TPA, zauważa, że obie z nich mają swoje należyte miejsce, jednak wciąż brakuje racjonalnego porównania wad i zalet obu technologii.

Którą technologię wybrać?

– Asfalt jest idealnym materiałem na drogi, ale z betonu też można zrobić dobre i trwałe trasy. Teraz powstają długowieczne nawierzchnie asfaltowe, które dorównują betonowym trwałością. Beton ma znacznie większą sztywność, a nawierzchnie asfaltowe są bardziej elastyczne, dostosowują się do podłoża. Te cechy to jednocześnie zaleta i wada obu technologii, ale trwałości obu technologii są porównywalne – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prezes TPA.

Igor Ruttmar dodaje, że trudno jest tę trwałość obliczeniową porównywać, ponieważ każda technologia posiada inną metodologię obliczeniową, które uwzględnia różne współczynniki bezpieczeństwa, inne cechy eksploatacyjne oraz inny sposób degradacji.

Asfalt i beton uczą się od siebie

– Te technologie od dawna rywalizują ze sobą. Patrząc na ich wady i zalety czynione są próby udoskonalania obu technologii. Paradoksalnie jedna uczy się od drugiej. Dzięki temu obserwujemy rozwój technologiczny. Nawierzchnie asfaltowe próbują dorównać trwałością, wynikającą z mniejszej sztywności a betonowe komfortem jazdy i bezpieczeństwem ruchu – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” szef TPA.

Dodaje, że ważne są też aspekty ekologiczne, a beton wypada gorzej w recyklingu. – Nawierzchnię taką trzeba rozbić i zużyć tylko jako kruszywo, cement pozostaje utracony, z kolei asfalt można kilkakrotnie rozgrzewać, przetwarzać i ponownie wykorzystywać – tłumaczy Igor Ruttmar.

Brak racjonalnego głosu

Prezes TPA podkreśla, że wciąż słychać ekstremalne głosy, a niektóre stwierdzenia są jego zdaniem przesadnie uogólniające. – Uciekamy do przejaskrawionych stwierdzeń, żeby pokazać tylko wady jednej nawierzchni i zalety drugiej. W mojej opinii brakuje inżynierskiego podejścia w tym porównaniu, takiego racjonalnego spojrzenia i rzetelnego porównania, gdyż te dotychczasowe nie są obiektywne – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Igor Ruttmar.

– W mojej ocenie istnieje równowaga między wadami i zaletami nawierzchni betonowych i asfaltowych, i należy je stosować w zależności od sytuacji. Jedna i druga technologia żyją w symbiozie, a my powinniśmy korzystać z ich zalet – dodaje.

Igor Ruttmar podkreśla, że każdy zamawiający ma prawo sam wybrać technologię, dlatego nie ma żadnej ogólnej reguły, która z nich jest lepsza. – Jest to wybór wieloaspektowy. W tej chwili jest opcja wyboru i od warunków kontraktu zależy dobór technologii, a wykonawcy mogą proponować i pokazywać korzyści dla zamawiającego – oznajmia prezes TPA.

Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5